torstai 9. elokuuta 2012

Ymmärryksessä vikaa

Joskus Usein kun puhuu puhelimessa asiakkaiden kanssa, tulee vastaan näitä ihmisiä, joiden lyhytaikaisen muistin kesto on noin kaksi sekuntia. Tai sitten aivan yksinkertaisesti ihmisen ymmärryksessä on vikaa. Jotain on kuitenkin pielessä korvien välissä, jos ihminen saatuaan vastauksen kysymykseensä kysyy aivan samaa, yksinkertaista asiaa hetken päästä uudelleen. Eikä vain yhden kerran vaan vaikkapa viidesti.

Olen mielestäni oppinut aikojen kuluessa selittämään erilaisia asioita kysyjille mahdollisimman yksinkertaisesti ja selkeästi, jotta ne todellakin tulevat selviksi. Osa ihmisistä ymmärtää kerralla, osa ei koskaan. Miten tällaiset ihmiset pystyvät huolehtimaan omista asioistaan ja elämään arkielämäänsä? Onko heidän arkensa niin rutiininomaista, että mitään tekemisiä ei tarvitse pohtia eikä tehdä päätöksi. Ehkä siellä sitten on joku perheenjäsen tai ystävä, joka hoitaa ne "hankalammat" asiat, kun ihminen ei itse kykene.

Vielä vaikeammaksi asia menee, kun asiakas ei ylipäätään ymmärrä mitään asiasta, josta on puhe. Tähän tyyliin: Soittaa autokorjaamolle, koska auto ei käynnisty. Kysymykseen, kuuluuko moottorista mitään ääntä käynnistystä yritettäessä, vastaa vastakysymyksellä "mikä on moottori?". En siis työskentele autokorjaamossa, mutta aivan vastaavanlaisia keskusteluja osuu kohdalle säännöllisesti, vaikka aihepiiri on eri.

Herran kiitos lomakausi alkaa olla lopussa, ja pääsen repimään hiuksiani rajoitetumman ryhmän, vain omien asiakkaideni kanssa. Kollega saa mielihyvin käydä näitä mieltäylentäviä keskusteluja omien vastuuasiakkaidensa kanssa.

2 kommenttia:

  1. Tervehdys, eksyin tänne Nollavaimon kautta ja huomasin blogisi kiinnostavaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa! Toivottavasti olet samanmielinen. Minulla saattaa joskus olla vaikeuksia sietää ihmisiä, jotka ovat väärässä ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...