Julkinen liikenne on hyvin toimiessaan miellyttävä asia, mutta sitten on sellaisia aamuja kuin tänään.
Aseman ainoalla lippuautomaatilla seisoskeli poika kuluttamassa aikaansa pankkikortti toisessa ja matkakortti toisessa kädessä. Odottelin muutaman minuutin, minä aikana takana alkoi jono pidetä. Kun pojan tekemisistä ei näyttänyt tulevan valmista, kysyin, tarvitseeko hän mahdollisesti apua. Vink, vink, meitä on tässä muutama, joiden pitäisi ehtiä junaan.
Tämä automaatti toimii niin hitaasti, mutisi poika. Ja paskat, teki mieleni sanoa, kyllä minä jo olen nähnyt tästä olkasi yli, ettei sinulla ole aavistustakaan, mitä olet tekemässä. Jos ei osaa, on kaksi vaihtoehtoa: 1. Pyytää neuvoa, kun halukkaita neuvojia alkaa olla lähistöllä jo aika paljon. 2. Kävellä lähimpään kioskiin lataamaan kortti siellä. Kumpikin vaihtoehto nopeuttaisi sekä omaa että jonottajien lipunsaantia.
Todellakin kysyin ystävällisesti, jos voin auttaa, mutta en sitten tiedä, miksi avuntarjouksen vastaanottaminen oli niin vaikeaa. On täysin idioottimaista olla mukamas tilanteen herra, kun kuka tahansa näkee, ettei todellakaan ole. Tässä päästään taas perimmäisiin kysymyksiin hyvästä käytöksestä ja muiden ihmisten huomioonottamisesta. Se, ettei huomioi muiden ihmisten tarvetta saada lippunsa ja ehtiä junaan, kertoo mielestäni laajemminkin kyvyttömyydestä ajatella muitakin kuin vain itseään. Valitettavasti näitä sukankuluttajia on joka junaan.
Lopulta minun piti kiirehtiä junaan tyhjin käsin ja ostaa kalliimpi lippu konduktööriltä, vaikka minulla henkilökohtaisesti olisi ollut aivan riittävästi aikaa hoitaa lipunosto etukäteen ja jopa jonottaa pieni hetki.
Taidan vielä lähettää valituksen paikallisliikenteestä vastaavalle taholle, koska eihän siinäkään ole mitään järkeä, että suhteellisen vilkkaalla asemalla ei ole riittävästi lippuautomaatteja. Toki suurimmalla osalla aamun työmatkalaisista on kausilippu, mutta sitten on myös aika paljon meitä, jotka käytämme junaa vain silloin tällöin tai joudumme ostamaan kertalipun, koska matkan pää on eri kuin tavallisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti