Siellä työsähköpostissa oli muuten eräs viesti, joka sai minut taas ihmettelemään maailman menoa ja asioiden tilaa.
Olin pyytänyt postilta selvitystä kadonneesta lähetyksestä, kirjatusta sellaisesta, josta viimeinen havainto on heinäkuulta. Posti oli tutkinut asiaa, ja todennut, että paketti on paikannettu - sinne heinäkuulle - ja nyt se toimitetaan perille tuota pikaa. Heidän mukaansa se on maannut jossakin lajittelulaatikossa viimeiset kolme kuukautta. Hienoa toimintaa!
"Perille toimittaminen" jäi myös askarruttamaan minua, koska kyseinen lähetys oli palautumassa vastaanottajalta lähettäjälle. Tämän mainitsin myös selvityspyyntöä tehdessäni. Ja nyt posti lupaa toimittaa lähetyksen "vastaanottajalle". Siis kenelle? Alkuperäiselle vastaanottajalle, joka ei sitä halua, vai uudelle vastaanottajalle eli alkuperäiselle lähettäjälle?
Nämä kasvottoman asiakaspalvelun lähettämät viestit ovat vihoviimeisiä, koska jos tähän asiaan nyt haluaisi selvennyksen, kysymykseen vastaisi todennäköisesti eri henkilö kuin se, joka on asiaa hoitanut tähän asti. Ja tällaisissa tapauksissa vastaus on kokemukseni mukaan niin ympäripyöreä, ettei siitä ole mitään hyötyä. Mutta asiakaspalvelija voi tällaisella tyhjällä vastauksella merkitä asian hoidetuksi ja saada työlokiinsa yhden viivan lisää. Kuukauden työntekijän palkinto odottaa!
Tuo on niin totta!
VastaaPoistaItsekin olen kokenut saman kun olen ollut poste restante- osoitteella. Sitä on ihan toisen luokan porukkaa, postit seilaavat jossain hevon helvetin kuusessa ja tulevat sinulle auttamattomasti myöhässä, tosin kauniisti sadoilla eri leimoilla varustettuina. Itella on perseestä.
Nimim. No enpä olisi sinne sairaalaan mennytkään tutkimuksiin, varsinkaan nyt kun olen tämän saatuani kaksi kuukautta myöhässä.
Ehh, mä valitin yhdestä paketista, joka ei ikinä tullut. Koska mulla oli faktat (lähetyskoodi) ja muuta, valitus oli yksilöity hemmetin hyvin jne. Posti - uskokaa tai älkää - korvasi mulle postikulut ja nimellisarvon! Ei varmaan muuten, mutta mä lähetin tosiaan kaikki faktat ja yksilöin vaatimukseni jne. Valituksissa pitää myös olla tehokas ;) (ja jos kehun, sen mä ainakin olen oppinut vuosien aikana).... Tuohonkin oisin laittanut nimenomaan vastakyselyn, että mitä tämä suomeksi tarkoittaa, kenelle menee ja mitä?
VastaaPoistaNormaalisti olisin tehokas minäkin, mutta kun nyt satun olemaan sairaslomalla, niin en ala tätä asiaa kaivella enempää tässä vaiheessa. Välitin vain viestin kollegalle, enkä usko, että hänkään tekee asialle mitään. Enintään pistää muistiin, että jotain mahdollisesti on tapahtumassa.
VastaaPoistaMutta tehokkuudesta puhuen... En olisi tällaisesta paketista tiennyt mitään, ellei asiakas olisi kysellyt, onko se noutamaton lähetys palautunut meille. Ja tämä kysely tapahtui pari kuukautta sen jälkeen, kun lähetyksen olisi pitänyt tulla perille meille. Ohjeemme asiakkaille on, että palautuksesta (tai noutamatta jättämisestä) pitäisi ilmoittaa meille mahdollisimman pian, jotta voimme seurata asian kulkua. Postillahan on myös ohje näistä kadonneista lähetyksistä - valitusaika menee umpeen jossain vaiheessa.
Ihmiset ovat uskomattoman leväperäisiä!