maanantai 22. heinäkuuta 2013

Töihinpaluu

Tapahtui tänään:

Bee - Nyrkkipajalla, Bee puhelimessa.
Aasiakas - Maija Meikäläinen (nimi muutettu) tässä päivää. Tilasin teiltä tavaraa, mutta sain vääränlaista.
B - No mutta sepäs ikävää! Katsotaanpa, millainen teidän tilauksenne olikaan.
   Bee etsii asiakkaan tietoja, ei löydä, eikä nimikään kuulosta tutulta. 
B - Oliko tavarat tilattu nimellä Maija Meikäläinen, kun en nyt äkkiä löydä tilausta sillä nimellä.
A - Kyllä, ihan itselleni olen tilannut, mutta siitä on hetki aikaa.
B - Jaha, katsotaanpa täältä toisaalta...
   Bee penkoo vimmatusti arkistoituja asiakastietoja.
B - No niin, nyt löysin teidän asiakastietonne, mutta ei täällä kyllä näy mitään tilausta.
   Tilaustiedot näkyvät järjestelmässä viimeisten kolmen vuoden ajalta.
A - Siitä on neljä vuotta, kun tein sen tilauksen, ja sitten toimititte tavarat minulle, mutta ne olivat ihan vääränlaisia. Sen yhden ainoan kerran olen teiltä tilannut jotain.
B - Hmm... Tämä asiakastiedosto on luotu vuonna 2006, eli jos todellakin olette tilannut meiltä tavaraa vain kerran, se on tapahtunut seitsemän vuotta sitten.
A - No en minä sitten enää tilannut uudelleen, kun sain vääränlaista tavaraa. Tilasin hilavitkuttimen tai jotain sen tapaista, mutta sain härväkkeen. Mutta kyllä minä nyt haluan sen, mitä tilasin, tai sitten rahani takaisin.
   Sekä hilavitkutin että härväke ovat aika pieniä tavaroita eivätkä kovin kalliita. Hilavitkutin ei ole enää myynnissä ainakaan samanlaisena kuin vuonna 2006.
B - Valitettavasti asia on nyt niin, että reklamaatioaika on mennyt umpeen kuusi vuotta sitten.
A - Mutta kun minä haluan sen hilavitkuttimen, jonka silloin tilasin. Vai oliko se vempain? Tai sitten minun pitää saada rahat takaisin. Että laittakaapa tulemaan saman tien!
B - Kyllä te nyt varmaan ymmärrätte, että näin pitkän ajan kuluttua ei enää ole mahdollista valittaa virheistä, vaan reklamaatio olisi pitänyt tehdä silloin, kun totesitte saaneenne vääränlaisen tavaran. Enkä minä muutenkaan voi noin vain lähettää tavaraa tai rahaa ilman jonkinlaista dokumentaatiota siitä, mitä te olette tilannut ja että todellakin olette saanut väärän tuotteen. Minulla ei valitettavasti ole välitöntä pääsyä noin vanhoihin tilauksiin, koska ne on arkistoitu. Mutta pääasia tässä nyt kuitenkin on se, että teidän olisi pitänyt tehdä reklamaatio vuosia sitten, heti virheen havaittuanne.
A - Minä olen viimeiset 15 vuotta tapellut sossun ja kelan kanssa, tehnyt valituksia vaikka mistä, kun minua on niin väärin kohdeltu. Ei minulla ole ennen ollut aikaa tästä asiasta mitään reklamoida. *huutoa, kirkumista*
B - Yrittäkääpä nyt rauhoittua. Kyllä te varmaan itsekin ymmärrätte, että tässä tilanteessa minä en voi  lähettää teille mitään. Minulla ei ole lupaa tehdä niin.
A - Minä teen nyrkkipajasta ilmoituksen poliisille! Poliisitutkintaako te haluatte?
B - Jos te haluatte ilmoittaa asiasta poliisille, niin onhan teillä tietenkin siihen oikeus.
A - Minä haluan puhua jonkun ylemmän henkilön kanssa!
B - Minusta seuraava ylöspäin on toimistopäällikkö Pikkupomo. Hän on tällä hetkellä lomalla ja palaa töihin kolmen viikon kuluttua.
A - Minä lähetän hänelle sähköpostia!
B - Tottakai voitte tehdä niin. Osoite on pikkupomoätnyrkkipajapistefi.
A - Ja kuka on hänen yläpuolellaan?
B - Siitä seuraava onkin sitten toimitusjohtaja Isopomo, jonka sähköpostiosoite on isopomoätnyrkkipajapistefi. Hänkin on tällä hetkellä lomalla.
A - Kyllä minä varmasti kirjoitan kaikille! Ja tämä ei ole teille ollenkaan eduksi, että tästä lähtee huhuja kiertämään teidän huonosta toiminnastanne. Kyllä teidän kannattaisi ajatella asiakkaita, kun minäkin olisin nyt juuri tarvinnut sen hilavitkuttimen. *jupinaa, mutinaa*
B - Niin...
A - Teidän pitää lähettää minulle se hilavitkutin.
B - Niin kuin sanoin, se ei ole mahdollista tämän puhelun perusteella.
A - Yhym...
B - Niin...
A - En minä ehdi tässä enää puhua, kun pitää ruveta laittamaan ruokaa!

Neljässä viikossa ehtii oikein hyvin unohtaa kaikki työasiat salasanoja myöten. Neljässä viikossa ehtii myös tapahtua kaikenlaista. Heti aamulla, ennen kuin ehdin edes istua pöytäni ääreen, sain päivityksen viime viikoista. Nyrkkipajalla oli rämmitty katastrofista toiseen, kun vuoronperään kaikki systeemit olivat lakanneet toimimasta. Erään projektin suhteen näyttää lähdetyn soitellen sotaan, ja sillä taistelukentällä oli vielä raatojen keruu aika pahasti kesken. Ja päivän kruunasi edellä kuvattu puhelu.

16 kommenttia:

  1. ou fak!
    Taisin just päättää, että en palaakaan töihin 1,5 viikon päästä. Tämä oli oiva muistutus tulevasta. ;D

    Mistähän se soittaja nyt yhtäkkiä keksi reklamoimaan ryhtyä. Väärä tähtien asento...?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En olisi vielä mennyt, mutta lomat on valitettavasti nyt lusittu tältä kesältä.

      Jostain sieltä valituksen ja kälätyksen seasta saatoin mahdollisesti olla ymmärtäväninäni, että se mainittu pitkä tappelusjakso virallisia instansseja vastaan olisi loppumaan päin. Enkä reklamaation motivaationa oli orastava tekemisen puute. Ja kun on kerran hyvään vauhtiin päästy tappelussa, niin miksi lopettaa... ;D

      Poista
  2. Otan osaa, sinua sitten arki tempaisi oikein isolla avarilla heti loman päätyttyä...
    Onneksi voit kuitenkin herkutella sillä rauhallisuuden tunteella kun saat katsella sössijöiden päätöntä menoa ja raivoisaa virheidensä paikkausta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää oon vaan töissä täällä. :P
      Tuo puhelu oli oikeasti niin älytön, että se alkoi huvittaa. Hyvä että pokka piti loppuun asti.

      Poista
  3. Kyl mä kaikenlaist oon kuullu, mut toi oli jo huippu!
    Kaikki johtuu täysikuusta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy todellakin todeta, että se oli kaikkien aikojen oudoin puhelu. Vaikutelma rouvashenkilöstä oli, että hän on ammattimainen valittaja. Sellaiset olivat sanakäänteet. ;)

      Poista
  4. Hihii, ei saisi nauraa toisten ahdingolle, mutta miten muuten tuohon voi suhtautua?!? Ei käy kateeksi ja voimia toivotan. Toivottavasti toinen lomajälkeinen työpäivä jo sujuu sutjakkaammin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhelu oli täysin naurettava, joten naura ihan rauhassa. :D Tänään oli rauhallisempaa, kun lähinnä setvin loman aikana tulleita sähköposteja.

      Poista
  5. Loman jälkeen tarvitsisi kyllä saada sopetumisvalmennus töihinpaluuseen. Eikä lainkaan tuollaisia puheluita. Ei tainnut mennä ihan oppikirjan mukaan, jossa todetaan, että asiaks on aina oikeassa;)

    Tuosta muistui mieleeni monia hauskoja puheluita asiakkaitteni kanssa, kun heillä ATK-järjestelmässä oli muka jotain häikkää ja sitten luettiin yhteen ääneen puhelimessa manuaalia. Kun se ohjekirja oli jäänyt asiakkaalta lukematta;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eh, asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa... ;) Hah, voin kuvitella tuon manuaalin yhdessä ääneen lukemisen. :P

      Poista
  6. Sinulle olisi tunnustus blogissani!

    VastaaPoista
  7. :) Anteeksi, mutta naurattaa tuo keskustelu. Varsinkin tuo uhkaaminen :) Itse muistan tapauksen, jossa olin olin palvelu'tarkastaja' (vai mikä se termi on?) ja kun ei asiat menneet asiakkaan mielestä oikein työntekijän kanssa; hän puhui täydellistä englantia, niin mut kutsuttiin paikalle. 'I don't understand her, her english is so poor! ' Oli vaan pakko puhua jollekkin 'korkeammalle taholle'...tuloksena sama, mutta meni paremmin perille kun oli joku 'pomo' kertomassa. Ammatti-valittajia löytyy aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enkä edes värittänyt tätä keskustelua... Siinä uhkailukohdassa minun olisi pitänyt käsikirjoituksen mukaan säikähtää ja antaa periksi, mutta kun en sitten kuitenkaan ollut sillä päällä. ;P

      Poista
  8. Ou nou. Hurmaavan kamala tilanne ja nimenomaan, aasiakas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi näitä tilanteita ei tule vastaan kuin satunnaisesti.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...